22. lokakuuta 2010

nostalgiaa ehkäpä

Olen hyvin tietoinen faktasta, että kello lähentelee puoli kahta yöllä ja olen edelleen hereillä. Tähän on hyvä syy, sillä minuun iski suuri halu nostalgisoida tennari-vuosiani ja sehän tapahtuu parhaiten vain yksinkertaisesti kaivamalla esiin levyt, jotka kulutin puhki teini-vuosinani (en toki halua tässä nyt julistaa samalla olevani vanha, sillä näin ei ole. Olen iki-teini whatsoever, ainakin nuorelta näyttävä, todisteena se, että en pääse minnekään sisälle ilman papereita). Voisin luetella tähän hyvinkin useat bändit, mutta haluan pysytellä niissä neljässä, joiden musiikkiin mä uppouduin, jotka olen kaikki yhtä lukuunottamatta nähnyt useasti livenä paikallisilla festareilla ja niin, nämä bändit saivat minut vakuuttumaan, että suomalainen musiikki elää ja vaikka yleisössä olisi lisäkseni vain kaksi muuta, se ei suinkaan (aina pakollisesti) vaikuta keikan laatuun.


Luomakunta


Ensimmäinen keikka, jonka näin ja vieläpä maksoin sen pari euroa pääsymaksua oli Luomakunta. Herrat ovat kotoisin alunperin Heinolasta ja neljä vuotta takaperin vannoin, että tämä bändi loistavin ikinä. Vaatekaapistani löytyy edelleen bändin kaksi paitaa ja levy-hyllystäin löytyy bändin tuotanto Alta, Liitos ja Raina- nimiset albumit, joista viimeisintä ainakin voisin suositella. Aina kun mieleni tekee muistella vanhoja, mä laitan Luomakunnan soimaan ja nauran sille, että miksi pitikin käyttää niin paljon meikkiä. Mutta juu, Luomakunta oli kova juttu.
http://www.luomakunta.com/

Ratas


Ystävääni saa kiittää siitä, että tutustuin tähän bändiin.  Mä pidän näiden biisien tunnelmallisuudesta ja lyriikoista. Muistan kun mä näin tämän bändin livenä ja satoi kaatamalla vettä ja toivoin, että ne soittaa sen biisin, jossa lauletaan minun on saatava tuntea, lisää tätä likaista kurjuutta, lisää kipeitä iskuja, en ole omasta tahdosta sinulle vain pisaroita ilmassa, jotka kyllä kuivuvat ilmassa, sä et voi muutakaan. (et muutakaan). Allekirjoittaneen mielestä Ratas voisi olla hyvin paljon tunnetumpi bändi mitä se ompi. http://www.ratas.fi/

Kerho


Olin aikoinaan suuri Kerho-fanikin. Löysin pari kuukautta sitten bändin Oikku ep:n kirpputorilta ja hihkuin suurinpiirtein ilosta. Pirun hyvä live-bändi myös. http://www.pajularecords.com/kerho/

Varjo


Varjoa minä kuuntelen edelleen, aktiivisemmin kuin muita listassani olevia bändejä. Loistavaa fiilistelymusiikkia, harmittaa kun en pysty tätä bändiä ikinä näkemään livenä, sillä koko bändin tarina valitettavasti kirjoitettiin loppuun parisen vuotta sitten. Tämä ei tietenkään estä Varjon kuuntelemista. Kuka korvaa poistetun sydämen- pitkäsoitto on sanoinkuvaamattoman tärkeä minulle. http://varjo.anteeksi.net/

Tämän biisin jälkeen on hyvä mennä vihdoinkin nukkumaan.

Ei kommentteja: